Vi startade 20:30 från Oxelösund i LYS grupp2. Vi hade kryss och öppen bidevind ner till Grässkären och N Kränkan i en sydlig vind på 6-8 m/s. Efter Gustav Dalén visade det sig att vi kunde sträcka till Visby. Vi hade på förhand bestämt att vi skulle göra en ostlig överbåge då vindrapporterna visade att där fanns bättre vind. Det visade sig att överbågen var hugget som stucket mot rumbleline och vi tog oss till Visby utan dramatik med några förlorade sjömil. Vi kände dock att vi tog bättre höjd än andra båtar i klassen så vi kände tillförsikt inför etapp2.
Efter 5 lugna timmar i Visby bar det av mot Borgholm. Vi startade i 7-9 m/s och bestämde inom kort att det nog var bäst att byta lätt G1 till tung G1. Det tog lite tid men det visade sig att det var ett bra byte. Allt eftersom tiden gick öppnade sig vinden mer och mer och de sista timmarna in mot Ölands norra grund gick vi för halvvind.
Tyvärr så blev vi lite av en mumsbit med vår korta vattenlinje och de flesta av de större båtarna stormade förbi så det kändes skönt när vi kom till rundning för att gå på kryss. Vi fick bra fart i båten och gjorde bra slag och började plocka båt efter båt och det började kännas riktigt bra. Sen dog vinden... rejält.
Resten av natten, morgonen, förmiddagen och eftermiddagen låg vi i totalt bleke för att gå i mål i Borgholm 20 timmar senare. Segt.
Tyvärr så blev vi lite av en mumsbit med vår korta vattenlinje och de flesta av de större båtarna stormade förbi så det kändes skönt när vi kom till rundning för att gå på kryss. Vi fick bra fart i båten och gjorde bra slag och började plocka båt efter båt och det började kännas riktigt bra. Sen dog vinden... rejält.
Resten av natten, morgonen, förmiddagen och eftermiddagen låg vi i totalt bleke för att gå i mål i Borgholm 20 timmar senare. Segt.
Då vi startade 2 timmar senare hade vinden kommit tillbaka och vi kunde med god fart styra mot Oxelösund. Vinden räckte ungefär 1 timma. Sen var vi tillbaka i bleke som pågick till 12 morgonen efter. Då hade vi tagit oss upp jämnsides med Knollsgrund. Efter lunch började oregelbundna vindstråk dyka upp och med tur, skicklighet och idogt arbete fick vi båten att börja röra på sig. Det är en ganska lustig känsla att göra 5 knop på ett spegelblankt hav.
Då vi kom till Gustav Dalén fick vi besök av en nyfiken sälkoloni. Fantastiska djur och en helt otrolig naturupplevelse! Slutligen kunde vi gå i mål i Oxelösund 10:30 på söndag morgon.
Då vi kom till Gustav Dalén fick vi besök av en nyfiken sälkoloni. Fantastiska djur och en helt otrolig naturupplevelse! Slutligen kunde vi gå i mål i Oxelösund 10:30 på söndag morgon.
Trots akut vindbrist kan vi summera att double handed konceptet är superkul och samma sak måste sägas om Watski2Star tävlingen. Vi tycker att timmarna i båten har givit oss en större förståelse om båtens trim och egenskaper. Tyvärr blev väl inte placeringen (44:e plats) riktigt vad vi tänkt oss, speciellt som vi är väldigt nöjda med vår insats med att hålla koncentrationen uppe genom hela racet. Men vi kommer nog tillbaks till nästa åt. Lita på det
Stort tack ska Jonas Kempe ha för en suverän insats.
1 kommentar:
Snyggt jobbat ///Alexander
Skicka en kommentar